söndag 22 januari 2012

Vad klär man dem i?

Det är mycket genussnack och sånt nuförtiden, jag är inte direkt insatt i det förutom att jag förstått att de människorna inte vill sätta sina barn i "könsfack" typ, vilket jag inte kan undvika att tycka att de ändå gör på ett vis, genom att klämma på sina söner t.ex klänningar och tunikor. Ja, upp till dom vad dom gör med sina barn.

Jag vet iallafall att jag INTE kommer att klä min son i tunikor & klänningar med hello kitty och ponnys eller vad det nu är och jag kommer inte att klä min dotter i tröjor med bilar eller traktorer på, däremot när de kan välja SJÄLVA säger jag ingenting om de skulle vilja sätta på sig något sånt, de måste ju få testa men sålänge de inte kan välja själva skulle jag inte göra det, jag tycker inte att det är schyst gjort.


Sen säger jag inte att jag inte kommer att köpa någon rosa tröja eller något rosa till min pojke för det tycker jag är snyggt men jag tänker inte överdriva för att bevisa något för människor, jag tänker inte använda mina barn som ett vapen för vad jag tycker. Jag kommer att uppfostra dem så bra jag kan, lära dem om respekt för andra osv. Pojkar kan bli bra även om man klär dem i killkläder. Samma sak med flickor. Jag blev uppfostrad som en flicka och har aldrig haft något problem med att säga ifrån eller ha en egen åsikt så för mig är det bullshit.

Min son kommer att växa upp och bli en bra pojke/kille/man för hur vi kommer att uppfostra honom, inte för hur vi klär honom.

4 kommentarer:

  1. Håller med dig Idah, tycker du har helt rätt!

    SvaraRadera
  2. Varje gång jag läser din blogg så VET jag att du kommer bli den bästa mamman! OCH att ditt barn/dina barn kommer få en underbar uppväxt! <3

    SvaraRadera
  3. Håller med dig min kära vän!
    Du skriver så bra och kloka saker hela tiden. alltid lika spännande och intressant att läsa din blogg. ni kommer uppfostra han jätte bra och han kommer bli en jätte bra kille. det vet jag! Man ska alltid göra som ma själv tycker och inte lyssna på andras dumma ideer. ;-)

    SvaraRadera
  4. Genus handlar ju dock inte om kläderna, det är en ytterst liten del :)
    Det handlar om hur barnen blir bemötta. Jag rekommenderar dig att läsa Lady Dahmers blogg så att du förstår lite mer vad genus är

    SvaraRadera