tisdag 20 november 2012

Kamphundar

Tänkte passa på att skriva ett litet inlägg medans Love sover och det måste jag göra ifrån mobilen eftersom inte vårat internet funkar någon jävla gång! Så ifall det blir rörigt och i en enda klump så är det mobilens fel! ;-)

Det var en liten diskussion på FB för några veckor sedan om "kamphundar", jag gillar inte ordet kamphund egentligen men jag måste göra lite klarhet i vad jag pratade om på FB.

Det är hundar som amstaff, pitbull, bullterrier osv osv som vi pratar om nu alltså. Kan vara världens snällaste hundar, ÄR världens snällaste hundar med rätt ägare osv, MEN anledningen till att det kallas "kamphund" är precis som det låter, de hundarna är faktiskt framavlade till "kamp" av olika slag hur illa folk än tar åt sig av det, så de kommer alltid att finnas i deras bakhuvud. Personerna jag diskuterade med på FB ville mena att, "Man kan göra vilken hund som helst till kamphund" men det är FEL!
Vilken hund som helst kan hamna i bråk och slåss, visst, men det gör inte hunden till en kamphund, inte för fem öre.

Vi tar ett exempel, en vanlig golden hamnar i bråk med en annan vanlig hund och vad gör man för att få isär dessa? Det kan räcka med att man tar hunden i nackskinnet och kastar iväg den så är det klart! Testa det med en t.ex pitbull om "du" kan! Skulle jag vilja se! Vad jag vill komma fram till är att dessa hundar är världens goaste och finaste familjehundar, MEN knäpper det till och dem hamnar i bråk så finns det bara en sak som blinkar framför deras ögon och det är *dödadödadöda* och det försöker dem, till varje pris. Så dessa hundar är både i kropp, utseende och psyke anpassade för att tåla!

Jag har i hela mitt liv stått på (nu säger jag kamphundarna, för att de ska innefatta alla dessa raser jag menar) "kamphundarnas" sida och jag vet med EGEN ERFARENHET att det är en snäll, mysig och go hund men jag vet också vad den är kapabel till. Och jag tycker att det är tråkigt med människor som vill låtsas ha sådan erfarenhet om dessa hundar, som inte kan förstå det här, att de måste acceptera och respektera dessa hundars styrka.  Att blunda för det hjälper ju tyvärr inte hunden, det stjälper den! Och ni som är ägare av t.ex schäferblandning och tror att ni är erfarna av "styrkehundar/kamphundar" kan man ju bara skratta åt, det är en sådan enorm skillnad så det går knappt att jämföra.

Så nej. Man kan inte göra kamphundar av alla sorts raser OCH JA, amstaff/pitbull/bullterrier/bulldog osv osv ÄR EN BRA HUND om den har en ägare med erfarenhet, vett, styrkan att uppfostra och förstå sig på hunden.

Man vill ju att människor ska få en bra uppfattning om dessa fina hundar men för det krävs det som sagt rätt ägare. :-)

Nu har jag säkert missat att skriva massa saker som jag suttit och tänkt på men jag hoppas att jag fick med det mesta av mina tankar. Tack för mig! :-)

6 kommentarer:

  1. Håller med dig till fullo, en så kallad kamphund kan man inte skaffa bara sådär om man inte vet vad man har att göra med. Som du säger så är de ta mig fan de goaste hundarna man kan ha, men de har ju alltid det där i huvudet, även om det kanske inte märks. Hamnar hunden i bråk, eller i fel ägares händer, kan det gå riktigt illa. Men som sagt. Vet man vad man har att göra med och allt så blir det världens goaste familjehund. :')
    Skulle själv så gärna vilja ha en Rottweiler, men i nuläget har jag varken plats (bor ju med pojkvännen familj, 4 pers i en trea, jippie!), eller tid. Men i framtiden hoppas jag att få äga en sån underbart go vovve. Underbar bild btw! :')

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är så tråkigt att de här människorna tror att jag sitter och "pratar illa" om dessa raser men det gör jag inte, jag vill ju bara att folk ska förstå skillnaden på olika raser, både för omgivningens och hundens skull! Annars tycker jag att man är ganska självisk och man blundar för detta, det kan ju tyvärr skada många! :-(

      Ja rottisarna är jätte söta verkligen!! :-)
      Tack! :-) <3

      Radera
  2. Jag håller med och trodde att folk fattade det!?
    Kusligt om inte en hundägare förstår det! :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är så tråkigt att de här människorna tror att jag sitter och "pratar illa" om dessa raser men det gör jag inte, jag vill ju bara att folk ska förstå skillnaden på olika raser, både för omgivningens och hundens skull! Annars tycker jag att man är ganska självisk och man blundar för detta, det kan ju tyvärr skada många! :-(

      Radera
  3. Vi har ju en engelsk staffordshire bullterrier.. Hon är världens snällaste goaste hund! MEN hennes styrka, kapacitet och ilska har jag sett en gång! Då hon rök ihop med en likadan hund! Vi fick ordagrant SLÅ isär hundarna, dom slogs för deras liv! Då är ändå inte staffen avlad för kamp utan dom är ju en sk "nannydog" men generna till kamp finns där och det tror jag inte att många människor förstår som skaffar en sån hund! Nu är de ju en snäll ras, men i fel händer så kan de bli fel!

    Alla hundar är ju egna individer och man ska aldrig dra alla över en kam, men "kamphundar" ska man vara tålmodiga, försiktiga, bestämda och framför allt kärleksfulla mot (självklart ska man vara de med alla hundraser) men de krävs lite extra av allt om man skaffar en hund med den kapacitet som en sådan hund har :)


    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Dem har ett jävlar anamma man aldrig kan ha sett förut! Det borde införskaffas något sorts tillstånd/körkort för att få ha hund, eller egentligen djur överhuvudtaget... OCH BARN! :-P Såklart! :-P

      Radera