torsdag 29 november 2012

Gillar du fisk?

Isåfall har jag ett bra recept på en tonfiskgratäng. Jag har dock inga exakta mått men man får gå lite efter känsla och smak helt enkelt!

Under tiden du kokar ris kan du göra "smeten".

Mängden ris kokar du beroende på hur stor gratäng du gör. Jag gjorde en minigratäng på 1(stor)-2(mindre) portioner och då använde jag ca.

1,5 dl ris
1 burk tonfisk
2,5 dl creme fraiche (funkar även med fil eller gräddfil eller vad man nu vill ha.)
En liten skvätt grädde (om man vill, ej nödvändigt)
Heinz Chili sauce (funkar minst lika bra med ketchup om man inte har chili sås) och man använder så pass att smeten blir rosa iaf.
Någon grönsak man gillar t.ex majs, paprika, purjolök eller tomat.
Curry, det ska vara tydlig currysmak.
Lite paprikakrydda och lite cayennepeppar.

När riset kokat klart trycker du ut det i en ugnsäkerform, på med smeten och högst upp riven eller skivad ost. In i ugnen och vänta tills osten fått en fin gyllenbrun yta och klarrt! Supergott och enkelt och inte en allt för fiskig smak! :)

2 kommentarer:

  1. Jag äääälskar tonfisk! Och hatar curry. ;p tror du den är god utan curry? eller vet du nån annan kryssa man kan ersätta den med?

    Jag brukar (senast ikvällst faktiskt) göra tonfiskmackor i ugn. Då blandar jag en tonfiskburk med ca 2msk (stora) bostongurka och 2msk (stora) majonnäs. Vispa runt till en jämn smet och lägg på rostbrödskivor. Sen lägger jag på riven eller bara skuren ost uppepå. In i ugenen i ca 200grader tills osten smält!

    Låter vidrigt för många, men såå gott! :) Ska helst svalna en stund efteråt innan man äter dom eftersom dom blir sköllheta. :P


    Kram!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Gud så gött!! :-D

    Ja gud ja, kör på med lite extra paprikakrydda så blir det nog minst lika gott! :-D Och med lite purjolök skuren i tunna skivor blir det ÄNNU godare, om man gillar purjo förstås! ;-)

    KRAAAM! :-)

    SvaraRadera