tisdag 25 oktober 2011

Att röka eller inte röka?

För mig personligen har jag aldrig sett det som ett alternativ, när graviditetstestet visade positivt hade jag rökt mitt sista bloss och har inte rökt sedan dess och det skulle aldrig falla mig in att göra det heller under min graviditet eller så att mitt barn kan ta skada av det.

Vad tänker man när det står en gravid kvinna och röker? Ja, inte får jag några goda fördomar om den personen direkt, det är helt opassande och ärligt talat fult. Jag kan inte se framför mig att någon är så starkt beroende av något att de sätter tobaken framför sitt barns hälsa, en vuxen kropp kanske tål endel men en liten liten kropp som är så tunn och skör och har så litet hjärta och små lungor, hur tror ni att den lilla människan mår av gifterna man drar i sig?



Jag skäms iallafall för att folk är så själviska, att de helt och hållet skiter i hur det kan skada sitt barn. Skäms är väl iochförsig en underdrift, det gör mig rent ut sagt förbannad. Jag kollar på "Unga mödrar" ibland, som utspelar sig i Danmark och där är dom ju rent ut sagt helt pantade i roten, att sitta inomhus och kedjeröka under själva graviditeten och även bland sina barn? Vill dom ha stryk på riktigt? Inte då under en fläkt utan rakt upp och ner vid vardagsrumsbordet så det bolmar rök så man knappt ser handen framför näsan när ungarna befinner sig i samma rum, I SAMMA HUS?! Alltså skulle jag se någon göra något sådant så skulle den personen förmodligen få både en utskällning och en smäll på käften utan tvekan. Som sagt, det är otroligt vilka själviska människor det finns.

Ni förstår INTE hur röksugen jag kan vara ibland, skillnaden är dock att jag inte röker för det, varför ska mina behov gå före mitt barns välmående? Jag älskade att röka, det var skönt och gott och fick mig att må bra och vara lugn men istället för att tända en ciggarett så tänker jag på hur gott jag gjort mitt barn OCH mig själv av att INTE röka den där ciggaretten, känner jag röklukt nu så får man nästan kväljningar för att det luktar SÅ illa, kläder, fingrar, andedräkt, ja ALLT luktar illa av den där skiten. Det är nästan så jag har svårt att se mig själv låta massa rökare hålla mitt barn när det kommit till världen utan att säga "Gå och duscha, byt kläder och borsta tänderna innan ni håller mitt barn". Förstår ni då hur anti jag blivit rökning?

Mitt barn är mitt allt och jag skulle aldrig kunna utsätta det för något sådant, det är knappt så jag vill ta alvedon trots att jag har skit ont ibland för att jag inte vill äta massa tabletter och skit trots att det är helt ofarligt med alvedon (i normal mängd självklart). Mitt barn ska veta att hens välmående går före allt i världen, det är något som är säkert!

Och ni gravida som utsätter era små små bebisar i era magar för sådant skit ska skämmas! Det är min åsikt som jag helt och hållet står för vem det än gäller!

5 kommentarer:

  1. det är de jag tycker om med dej idah, du står för det du tycker och säger.<3 och för att du är en så bra och fin vän!<3

    SvaraRadera
  2. Så jävla bra Idah! Alldeles riktigt, blir så jäkla glad när jag läser det här. Äntligen någon som har vett i huvudet! Är stolt över dig, du kommer bli en supermama!

    SvaraRadera
  3. Håller verkligen med dig i allt! skulle heller ALDRIG röka om jag var gravid, röker dessutom ALDRIG i närheten av barn heller eller gravida. Nej usch unga mödrar danmark, får damp av idioterna där alltså! Usch!
    hoppas allt är bra med dig och magen! hoppas vi ses snart <3

    SvaraRadera
  4. Håller med dig helt!

    SvaraRadera
  5. Fan vad du är klok, unga dam! Och du kommer att bli en helt fantastisk mamma, inget tvivel om den saken. <3 Puss på er.

    SvaraRadera