fredag 30 september 2011

Att bli mamma

Jag vet att folk har mycket fördomar, om mig, om att jag ska bli förälder. Bland annat för att jag är ung, det är det nog många äldre människor & mammor som har svårt för, endel verkar tro att man blir en bättre förälder för att man är en kärring när man får barn, men det tycker inte jag.

Jag tycker att vara mamma är ingen ålder, men självfallet tycker jag inte att man ska vara FÖR ung när man får barn, det finns väl anledningar till att man blir byxmyndig när man är 15 även om jag kanske tycker att tillochmed 15 är ungt. Men sålänge man känner sig mogen för det, känner att man kan ta ansvar för sig själv & en ny människa, man kan inte längre vara egoistisk och tänka på sig själv i första hand, man kan inte längre ta ens egna nöjen i första hand. För man har fått ett ansvar för något litet skört som inte kan ha ansvar för sig själv än, någon liten hjälplös människa som behöver sin mamma & pappa. Jag är redo att ta den rollen, det känns bra!

Många tycker säkert också att bara för att man blir mamma ska man klä sig propert i sina veckade beiga byxor med en volangig blus till, alltså hallå, välkommen till 2011, den som skulle hacka på mig för att jag klär mig "opassande" den skulle antagligen få sig en rejäl utskällning. Jag är fortfarande mig själv, jag är inget skal som det står "mamma" på, jag kommer fortfarande att vara Idah & jag kommer att vara mamma. Jag kommer fortsätta att klä mig som jag vill & kunna vara en förebild för det, kanske en ännu bättre förebild, varför ska man inte våga vara sig själv? Mina barn ska inte bli förtrycka redan från att de är små, utan lära sig att vara sig själva utan att skämmas för det.. Det kanske snarare är människor/mammor/föräldrar som har dessa fördomar om kläder & utseende som Inte är mogna att vara föräldrar. Anser jag.

Än sålänge har jag haft turen att inte stött på någon som sagt något sånt direkt till mig, det är nog rätt många bakom min rygg, det är jag övertygad om men det är ingen som nämnt något om det. Däremot har jag fått väldigt fin respons & många tror att jag kommer att bli en bra mamma, och det värmer enormt i hjärtat. Fina fina människor, såna är värda mycket för mig! :)

Jag har fortfarande svårt att förstå det, att man har en liten människa i sin kropp som växer sig stark och som snart ska komma till världen, jag längtar så! Hur kommer han att se ut? Jag är övertygad om att han kommer bli en mini Tobi, han kommer iallafall att bli världens finaste människa, för han är gjord av kärlek. <3

Nu ska jag ta och lägga upp lite tvätt i hyllorna och vänta på att Tobi ska bli klar så jag kan göra fruktsallad.. & senare ska jag allt gå en promenad, kanske i skogen? Mjukare för mitt bäcken iallafall. :) Ha en superdag för det ska jag! :)

3 kommentarer:

  1. Helt rätt idah! <3 du kommer att bli den perfekta mamman och den finaste.

    SvaraRadera
  2. Jag vet att du kommer bli en underbar mamma. För hela du är en underbar och fin person rätt igenom. Vad folk säger/tycker ska du inte bry dig om. För en mamma är ingen ålder utan något man som kvinna är skapad till och bli. Och sen mognar vissa i olika åldrar. Och om du inte var mogen/redo skulle du aldrig skaffa barn.

    Och när bebisen kommer, kommer även jag upp & hälsar på. :D
    Vet vad du går igenom. / Ywette

    SvaraRadera
  3. du kommer absolut bli en bra mamma, du kommer vara perfekt mamma! <3

    SvaraRadera